In de rubriek ‘Walkie Talkie’ interviewt STONE collega Bernarda Ballak maandelijks iemand uit haar netwerk met een interessant verhaal. Dit doet zij door haar twee favoriete bezigheden te combineren: sportief bezig zijn en kletsen. Ditmaal gaat zij in gesprek met (interim) HR Manager Joes van Dijk. Hij was het afgelopen jaar werkzaam bij de organisatie die onlangs werd gekroond tot de Beste Overheidsorganisatie van het jaar 2020: de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Bernarda sprak met Joes over zijn carrière, zijn (voormalig) opdrachtgever en zijn visie op HR en de Interim wereld.

Joes & Bernarda

Rol bij de opdrachtgever
,,Mijn opdracht bij de SVB is kortgeleden afgelopen. Ik was als Interim HR Manager actief bij DSV (Directie Sociale Verzekeringen), een onderdeel van de Sociale Verzekeringsbank. In mijn rol gaf ik leiding aan 18 HR Businesspartners en was ik tevens onderdeel van het MT’’, begint de 45-jarige Joes zijn verhaal. ,,Een pittige klus die zich op het snijvlak van strategie en tactiek bevindt, iets dat mij ligt. Ditzelfde geldt voor het aansturen van een groot team, het grote voordeel daarvan is dat je vanuit jouw visie meer kunt bereiken’’.

Carrière switch
Dat de inmiddels ervaren HRM allrounder actief is in de HR wereld, is enigszins bijzonder te noemen. ,,Dat klopt inderdaad. Tot mijn 29e ben ik namelijk actief geweest in de Civiele Techniek als Ingenieur. In die tijd stuurde ik ook al mensen aan en ik merkte dat daar mijn kracht lag. Mijn interesse in de mens en samenwerkingen heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een studie Strategisch HRM ben gaan volgen. Vervolgens ben ik doorgegroeid in het vak en sta ik waar ik nu sta’’, aldus de ex-techneut.

Onderscheidend vermogen SVB
,,Inmiddels ben ik al tien jaar interimmer en heb ik nog nooit hetzelfde kunstje opnieuw hoeven doen. Ik ben dankbaar dat opdrachtgevers mij telkens het vertrouwen geven en met een nieuwe opdracht uitdagen. Toch is de SVB net weer anders dan de rest en verbaast het mij niets dat zij verkozen zijn tot beste overheidsorganisatie van 2020. Ten eerste is er sprake van een enorme intrinsieke motivatie bij alle werknemers. Dit wordt ook wel ‘werken vanuit de bedoeling’ genoemd. Binnen de SVB is het normaal om niet klakkeloos een wet uit te voeren maar om altijd ook zelf te blijven nadenken als je vermoed dat de klant hier onterecht de dupe van wordt. Zo is er in de basis een welwillende bedrijfscultuur met het oog voor de mens en is dit daar een belangrijk voorbeeld van. De SVB is simpelweg een hele fijne werkgever’’, glimlacht de (interim) HR Manager.

,,Een ander klein voorbeeld: Wij werkten al enige tijd allemaal fulltime vanuit huis waarbij we elke ochtend een dagstart hadden. Regelmatig werd er vanuit SVB voor wat lekkers bij het overleg gezorgd, denk bijvoorbeeld aan cheesecake. Die kregen we dan thuisbezorgd, hoe mooi! Zo versterk je de verbondenheid als werkgever en breng je het kantoor gevoel een beetje terug tot in het huis van je werknemer. Dat zijn de kleine dingen die het verschil maken’’.

Verandering door corona
,,Het thuiswerken zorgt er echter wel voor dat HR zich op een aantal punten verder moet ontwikkelen. Bijvoorbeeld de functie van kantoren verandert en dat vraagt om een ander type leiderschap en competenties. Corona is de versneller van online hybride organisaties. Het ontsluit de (mondiale)arbeidsmarkt als nooit tevoren, niet alleen meer voor IT functies waar het al normaal voor was’’, meent Joes. ,,Daarnaast komt de vergrijzing eraan en wordt de arbeidsmarkt nog altijd flexibeler. Dit vereist voorbereidingen in wendbaarheid van de medewerkers binnen en tussen organisaties. Zij moeten snel mee kunnen doen en trends oppakken/vertalen. Vergrijzing betekent ook dat er kennis en ervaring op het punt staat te verdwijnen. Het is daarom zo belangrijk om best practices te automatiseren, het moet niet alleen in de mensen zitten. Ik zeg altijd de opzegtermijn van een werknemer is ook maar één maand!”

Tips & tricks
Tot slot geeft de ervaren interimmer, die zelf momenteel aan de slag is als Programmamanager Instroom bij de Belastingdienst, nog wat tips en tricks mee. ,,Zorg ervoor dat je bij veel bureaus (zoals STONE) bent aangesloten en dat ze een up to date CV van je hebben liggen. Probeer vervolgens positief op te vallen op social media en goed uit te kunnen leggen wat jouw toegevoegde waarde voor een potentiële opdrachtgever kan zijn. Dat is ook precies de manier hoe STONE mijn aandacht trok: een originele wijze van communiceren in combinatie met een bepaalde focus. Daarnaast willen zij de persoon ook écht leren kennen, dit maakt hen anders dan de rest’’, sluit Joes zijn verhaal af.

Terug naar het nieuws overzicht