In de rubriek ‘Walkie Talkie’ interviewt STONE Consultant Bernarda Ballak maandelijks iemand uit haar netwerk met een interessant verhaal. Dit doet zij door haar twee favoriete bezigheden te combineren: sportief bezig zijn en kletsen. Ditmaal gaat zij in gesprek met Hilde Beckers, de International HR Manager van Verstegen Spices & Sauces. Bernarda sprak met Hilde onder andere over de huidige (HR) uitdagingen bij Verstegen, de nieuwe koers die het Rotterdamse bedrijf vaart en hetgeen wat Verstegen als bedrijf bijzonder maakt. Wat volgde was een interessant gesprek, dat wij dan ook graag met je delen.

Hilde Beckers

Rol bij de opdrachtgever
,,Ik ben inmiddels zo’n drie jaar werkzaam bij Verstegen’’, begint de ervaren HR Manager haar verhaal. ,,Ik ben verantwoordelijk voor alle medewerkers in Nederland en in het buitenland. In Nederland praten we dan over zo’n 500 collega’s, echter hebben we ook vestigingen in België, Engeland, Ierland, Spanje en Duitsland. In totaliteit kom je dan op zo’n 550 mensen uit. Een aardig aantal, maar dat ervaar ik niet als mijn grootste uitdaging’’, meent de HR Manager.

Grootste uitdaging
,,In mijn beginperiode bij Verstegen merkte ik al vrij snel dat er de behoefte was aan verandering op het vlak van (samen)werken. De vraag was dan ook: ‘Hoe maken wij van Verstegen een moderne, duurzame, talentgedreven organisatie?’ Om dit voor elkaar te krijgen moest er een nieuwe koers gevaren gaan worden. Het bedrijf bestaat inmiddels al 135 jaar en is dan ook van oudsher een top-down organisatie, en dat kon ook in een stabiele marktsetting. De werknemers hadden een heel duidelijk, afgekaderd takenpakket en hen werd verteld wat zij wel/niet moesten doen. Wij willen echter naar de situatie toe waar ondernemerschap en zelf initiatief gecreëerd wordt bij onze mensen. Een cultuuromslag, waarbij we uiteraard wel de geest/het DNA van Verstegen in acht nemen. Momenteel zitten we middenin die transformatie. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat die twee zaken nog wel eens botsen. Het is een pittige uitdaging, maar anderzijds ook een hele mooie’’.

,,HR is geen afdeling, HR is een manier van samenwerken’’

Nieuwe koers
Toeval of niet, om bovenstaande transformatie vorm te geven maakt Hilde onder andere gebruik van het Model van Baarda. Het model dat centraal staat in de HR Webinar dat STONE, samen met Chris Dinjens, op 3 maart organiseert. ,,Dat klopt inderdaad. Wij denken dat de juiste energie/motivatie bij een medewerker belangrijker is dan de dingen die hij/zij op dat moment kan. Als jij op de juiste plek zit, ga je vanzelf gaandeweg leren doordat je jouw talenten en passies op de juiste, duurzame manier weet in te zetten. In het HR model dat wij bij Verstegen hanteren staat dan ook het ‘TaPas-hart’ centraal: Dat staat voor Talent en Passie’’, zegt een glimlachende Hilde.

De cultuuromslag waar Verstegen nu middenin zit, wordt intern de ‘open-up’ genoemd: ,,Zeggen wat je denkt, naar de markt, je collega’s en de klanten. Iets wat anders is dan de voormalige manier van werken. De open-up bestaat uit drie pijlers: Strategie (een duidelijke koers varen), professionaliseren (ontwikkeling van zowel de medewerkers, de teams als de organisatie) en ondernemerschap (initiatief om toegevoegde waarde te bieden aan klanten). Voor sommige mensen is dit spannend, maar ook hier geldt: Open-up. Om onze collega’s hierin te begeleiden hebben we de Verstegen Academy in het leven geroepen en hebben we GoodHabitz omarmt. Door middel van onder andere Masterclasses, Webinars en E-learning proberen wij ons steentje bij te dragen aan de ontwikkeling van onze mensen’’.

Bernarda Ballak

Corona
Terwijl iedereen van Verstegen druk in de weer was met de transformatie, stond er opeens een volgende uitdaging op de stoep: Corona. ,,Ja, uiteraard was dat voor ons ook even schrikken’’, vervolgt Hilde haar verhaal. ,,Wij hebben één productielocatie, in Rotterdam. Hier werken zo’n 320 mensen en hier hebben we uiteraard flinke maatregelen moeten treffen. Ook viel er een groot aantal medewerkers weg (i.s.m. de Gemeente Rotterdam biedt Verstegen plaats aan zo’n 70 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, met name deze kwetsbare groep kon (uit voorzorg) niet meer naar werk komen). Als oplossing werd de ‘familiepoule’ opgericht: ,,Medewerkers mochten uit hun eigen netwerk mensen voordragen om als tijdelijke hulpkracht in dienst te komen. Er zijn natuurlijk branches die volledig stil zijn komen te liggen, zoals de horeca en de evenementenbranche. Maar denk ook aan studenten die niet/nauwelijks naar school konden. Deze mensen hebben we een tijdelijke oplossing kunnen bieden en hier werd dan ook gretig gebruik van gemaakt. Hoe mooi is dat? Een schoolvoorbeeld van een win-win situatie’’.

,,HR staat voor Human Relations’’

,,Mijn inziens staat HR dan ook steeds meer voor ‘Human Relations’: Je wordt steeds meer een Business Coach die opzoek is naar de samenhang tussen de verschillende businessteams binnen de organisatie. Je moet de mensen, en hun belangen, goed begrijpen en deze samen kunnen brengen. Je kan hiervoor uiteraard diverse HR instrumenten gebruiken, maar als die instrumenten leidend blijven ga je nog steeds niet hetgeen bereiken dat je voor ogen hebt. Daar hebben we een mooi gezegde voor: ‘A fool with a tool is still a fool’…

STONE
Tot slot geeft Hilde haar mening over STONE: ,,Ik zie STONE als een vooruitstrevend bedrijf dat continu in beweging is. Experimenteren, en daar vervolgens van leren. Dat past ook bij Verstegen en het Model van Baarda: Met een bepaalde bedoeling aan de gang zijn en tegelijkertijd het praktische aspect niet uit het oog verliezen. STONE brengt dingen in beweging door haar manier van werken, dat vind ik mooi om te zien’’, sluit de HR Manager haar verhaal af.

,,Ik zie STONE als een professionele soulmate’’

Terug naar het nieuws overzicht