De mensen die ons volgen weten dat wij bij STONE elke maand een speciaal kalenderthema hebben. In maart is dat thema Agile, hoe tof! Het is trouwens geen toeval dat ‘Agile’ in maart in de picture staat, het STONE Agile Consultancy label bestaat deze maand namelijk twee jaar. Parallel met het in dienst treden van onze Agile Consultant en Agile team lead Remco Poortvliet. De tijd vliegt.

Remco neemt jullie graag mee in de ontdekkingsreis waar hij twee jaar geleden aan begon en nu nog steeds volle bak mee bezig is. Waar komen we vandaan, waar zijn we nu en waar willen we naar toe? Dit vind je allemaal in het artikel én nog veel meer, enjoy!

In den beginne…

Agile
Richard van ’t Schip en Remco Poortvliet

“…was er goedbeschouwd niks, behalve dan een idee van Richard van ’t Schip. Wel een goed idee, bleek achteraf. Het was zomer 2018 toen Richard mij – uit het niets – belde om weer eens bij te praten. Richard en ik kennen elkaar nog uit de tijd dat ik aan het begin van mijn carrière stond. Hij was werkzaam als Accountmanager bij YER en had mij weten te plaatsten op een mooie opdracht bij een semipublieke organisatie.

Richard zocht initieel een ingang bij de organisatie waar ik in 2018 nog werkte, zelf stond ik (nog) niet open voor een verandering in mijn werkomgeving; het bed was op dat moment nog te comfortabel en ik was tevens nog niet uitgeleerd. Dat veranderde een paar maanden later, mede doordat Richard toch bij mij onbewust iets ‘geplant’ had. Hij was van mening dat ik de consultancy in moest en eigenlijk wel bij STONE. Ik kende STONE nagenoeg niet. Uit nieuwsgierigheid, en vanwege onze geschiedenis, besloot ik toch een keer langs te gaan. Na het voeren van enkele gesprekken met de bevlogen collega’s van Richard, en Algemeen Directeur Peter Caljé, werd de eerste concrete stap op 1 maart gezet: de geboorte van STONE Agile Consultancy. Naja, soort van…

Twee jaar geleden wist bijna niemand binnen STONE wat ‘Agile’ was. Daarnaast was ik ook nog eens de eerste eigen medewerker die men ‘moest’ gaan plaatsen (in STONE termen noemen we dat een ‘STOWNER’, verbastering van STONE en ‘OWNER’). Ik stond dus met één been binnen STONE en één been buiten. Kortom, de beide partijen moesten toch even flink wennen aan elkaar…

Aan de slag

Agile
het STONE Agile Consultancy team

Na een paar interne awareness sessies en workshops, waarbij het Marketing team als eerste naar voren stapte en voordelen zag in een Agile werkvorm voor hun eigen team, ben ik aan de slag gegaan bij een overheidsinstantie in Den Haag. De afspraak die gemaakt was, was dat ik vier dagen per week voor de klant werkte en één dag per week voor STONE (om het Agile label verder op en uit te bouwen). Vier dagen per week trotseerde ik de drukste weg van Nederland – de A16 – en tufte ik van Tilburg naar Den Haag en v.v.. Die ene dag dat ik naar Capelle reed, zette niet veel zoden aan de dijk wat betreft het ‘inburgeren’ bij STONE.

Daar komt nog eens bij dat ik als persoon ook redelijk eigengereid en ambitieus ben. Op zichzelf prima eigenschappen, anderzijds niet altijd even makkelijk voor anderen. Zeker wanneer die anderen jou nog niet zo goed kennen. Tel daarbij op dat ik na zeven jaar van een organisatie van ~10.000 mensen naar een organisatie van ~25 mensen ging. Dat is toch even een hele andere dynamiek. Tegelijkertijd was het een mooie en leerzame oefening voor mij als veranderaar want juist de verschillen in dynamiek zijn belangrijk om mee leren om te gaan. Desalniettemin zijn er momenten geweest dat ik ernstig twijfelde aan de houdbaarheid van de gekozen constructie en mijn plek binnen de organisatie. Gelukkig had ik altijd Peter Caljé als sparringpartner en uitlaatklep (dankjewel, Peter!).

Ambitie

Na zes maanden trad Johan Haije in dienst als de tweede STONE Agile Consultant. Ook hij kon vrij snel aan de slag, bij een overheidsorganisatie in Utrecht. Tegelijkertijd coachte ik het Marketing team tijdens hun Agile ontdekkingsreis en was ik flink aan het netwerken om STONE Agile Consultancy te promoten. In november 2019, tijdens het jaarlijkse STONE Ardennen weekend, werden de plannen voor het komende jaar uiteengezet. De boodschap t.a.v. 2020 in relatie tot Agile was duidelijk: de fundering leggen voor de toekomst! De ambitie was om 2020 te eindigen met 12 eigen STONE Agile Consultants. Om daad bij woord te voegen startte begin 2020 onze derde Agile Consultant.

Niet veel later kwam de wereld echter tot stilstand: het Covid-19 virus deed zijn intreden en de rest was geschiedenis. Overal ter wereld moesten er keuzes gemaakt worden, en zo ook bij STONE (Agile Consultancy). De ambitie om door te groeien naar 12 FTE werd geparkeerd. Balen! Tegelijkertijd, reageren op verandering boven vasthouden aan een plan (Agile Manifesto). Na de eerste shock van de enorme onzekerheid en ongekende situatie die op STONE in het algemeen afkwam, hebben we ons weten te herpakken: In het 3e kwartaal van 2020 namen we twee nieuwe Agile Consultants aan, te weten: Paul Tomlow en Gianfranco Franceschi.

Naast mijn opdracht, en het aannemen van nieuwe collega’s, heb ik samen met vakgenoten workshops en Webinars georganiseerd. Ook zijn we, vooralsnog, informele samenwerkingsverbanden aangegaan met bekende en minder bekende Agile professionals. Eén van de samenwerkingen is met een club van ruim ervaren Agile professionals die gecertificeerde Scrum trainingen geven. Daarnaast hebben wij sinds begin van dit jaar onze eigen gecertificeerde SAFe trainer en beginnen we deze maand met onze eerste commerciële SAFe Scrum Master training. De eerste van velen. We zijn volop in beweging!

STONE = Agile

Bij STONE snapt inmiddels iedereen wat Agile (niet) is, sleept ons Sales team de ene na de andere Agile opdracht binnen en is ons Recruitment team volop bezig om meer professionals te vinden die geschikt zijn om aan te sluiten bij ons Agile label. Samen met ons Marketing team zijn we een podcast serie aan het opzetten en komen er interactieve coaching sessies plus officiële Scrum trainingen aan. Tegelijkertijd zijn we druk bezig om die uitgestelde ambitie van 12 Agilisten dit jaar te realiseren.

Mijn rol en positie binnen de organisatie (en daarbuiten) is voor mijzelf inmiddels erg duidelijk, voor de interne organisatie ook. We timmeren dan ook lekker aan de weg. En ja, af en toe zijn er nog wat kleine botsingen, doe ik weer eens een niet-zo-slimme uitspraak maar elk huwelijk heeft af en toe zijn uitdagingen. Toch? Zonder wrijving geen glans, zullen we maar zeggen.

Illustrator: Stef Ringoot

Ik kijk met vertrouwen en een goed gevoel richting de toekomst. Wie had dat twee jaar geleden durven zeggen? De overstap naar STONE was destijds spannend en best wel een gok. Een gok die heel goed heeft uitgepakt. In twee jaar tijd hebben we een sterke Agile fundering gebouwd die nog lang zal bestaan (langer dan dat ik werkzaam bij STONE zal zijn). Maar die tijd gaat voorlopig zeker niet komen en ga ik samen met mijn team van eveneens gepassioneerde Agilisten en de collega’s van Marketing, Recruitment en Sales dit verder uitbouwen en jullie – onze klanten en relaties – iets moois aanbieden. Blijf ons dan ook vooral volgen op LinkedIn en in onze nieuwsbrieven voor al het moois dat nog gaat komen!”

Terug naar het nieuws overzicht