In het kader van het kalenderthema van april (‘Werkgeluk’) schreef onze Algemeen Directeur Peter Caljé een terugblik op het coronajaar van STONE. Een jaar van vallen en opstaan en het nemen van beslissingen. Of juist niet. In de afgelopen 12 maanden is het thema ‘Werkgeluk’ bij veel bedrijven hoger op de agenda komen staan, en terecht. Ook wij hebben, nog meer dan we al deden, in de afgelopen periode gefocust op dit onderwerp. Peter vertelt je daar graag meer over.

,,Maradonna heeft ooit eens gezegd (en ik weet te weinig van voetbal om zeker te weten of hij de juiste persoon was om dit statement te maken) dat succes hebben niets met geluk te maken heeft maar gewoon met heel hard werken. Ruim een jaar geleden begonnen wij in Nederland aan een heel lang jaar met veel onzekerheden, persoonlijke beperkingen en hard werken met hoop op beter.

Alfons, Edwin & Peter

Don’t jump ship too soon!
Samen met Alfons en Edwin (mijn compagnons) had ik, in tegenstelling tot een groot gedeelte van onze collega’s, al een crisis of twee meegemaakt. Maar dit was toch andere koek. We hadden echt geen idee wat ons te wachten stond, maar we hebben vervolgens het verstandigste gedaan uit onze hele carrière: Helemaal niets! Als je niet weet wat er precies aan de hand is, moet je niet slecht geïnformeerd gaan handelen. Ik heb eens een verhaal gelezen over een aantal oceaanzeilers die in een heftige storm terecht kwamen. Omdat hun schip flinke averij op liep besloten ze van boord te gaan en in het reddingsvlot hun kansen te beproeven. Van de zeilers is nooit meer iets vernomen. Hun schip is kalm dobberend op de grote oceaan terug gevonden. Don’t jump ship too soon!

We waren natuurlijk wel aangeslagen. Zou dit na zeven jaar hard werk ons weer terugwerpen in de tijd? Zouden we afscheid moeten gaan nemen van collega’s waar wij zo veel van houden en trots op zijn? We waren net zo lekker bezig: alle lichten stonden op groen om een daverend succes te maken van 2020 en zodoende onze ambities te verwezenlijken. Het chagrijn zat ‘m achteraf gezien vooral in het afscheid nemen van die verwachtingen. De oorzaak van de teleurstelling moet je niet zoeken in het resultaat maar in de verwachting. Had het geluk ons verlaten?!

De STONE-familie (2019)

De betere versie van jezelf worden
Toen het stof gedaald was begonnen we te snappen dat deze crisis van een heel andere orde was. Deze crisis zou ons wel gaan raken maar hoefde niet van existentiële betekenis te zijn. Eerlijk is eerlijk. De potentie van het vangnet van de NOW gaf ons ook de ruimte om vooruit te kijken. Lopende het jaar bleek dat wij daar niet voor in aanmerking zouden komen, ook goed (overigens blijkt nu dat wij alsnog een beetje recht hebben op die NOW, het kan verkeren). We zagen zelfs kansen. De rest is geschiedenis. We hebben niemand hoeven ontslaan. Sterker nog, we hebben “gewoon” nog collega’s aangenomen en ook in alle collega’s geïnvesteerd. We hebben er hard aan gewerkt om een betere versie van onszelf te worden. Beter processen, betere samenwerking, heel dicht op de bal, agile, onszelf stap voor stap naar voren geknokt. Naast zuinig opereren toch ook weer veel geïnvesteerd in onze mensen, onze kandidaten, onze klanten, onze vrienden, partners, marketing en systemen.

De belangrijkste investering hebben wij echter gedaan in het werkgeluk van iedereen die zich STONE’r of STOWN’er mag noemen. Niet te soft hoor. We kunnen behoorlijk hard op de inhoud zijn. Duidelijk zo je wil. Maar wel maatwerk op de mensen die ons bedrijf groot, mooi, prikkelend en interessant maken. Een veilige omgeving waar je jezelf kan zijn, met een snik en een glimlach. Waar je samen strijd, moe wordt om dan toch weer opnieuw te beginnen en uiteindelijk successen viert. Een omgeving waar je graag bent, waar je bij wil horen, waar je mensen ontmoet die je uitdagen, waar je uitdaagt en elkaar verder helpt.

Werkgeluk moet niet voor de bühne zijn
Het klinkt misschien wat plastisch maar “happy cows give more milk” hoorde ik iemand eens zeggen. Je moet wel even oppassen dat werkgeluk op die manier niet iets instrumenteels wordt. Je kan van alles verzinnen om mensen de aandacht te geven die ze verdienen en om daar gelukkig van te worden. Maar als het “bedacht” is, is het minder gemeend, niet authentiek en dan is dat werkgeluk niet blijvend en voor de bühne. Gelukkig werken er bij STONE veel, zo niet alle, mensen die het vermogen hebben om geluk met anderen te delen of, als ze eens wat minder in hun vel zitten, wat geluk van een ander te ontvangen en daarin te delen.

Onze purpose bij STONE is niet voor niets “wij maken vrienden”. Het is een diep gevoelde waarheid in ons werkgeluk die wij zonder er bij na te denken iedere dag heel vanzelfsprekend doorleven. Het achter ons liggende jaar heeft dat nog maar eens duidelijk gemaakt. Maar nog mooier, het geeft een enorm vertrouwen in de toekomst van dit kleurrijke en veelzijdige bedrijf. Dat heeft niets met “geluk hebben” te maken maar gewoon met gelukkig zijn. En dat lukt aardig met deze bemanning!”

 

Terug naar het nieuws overzicht