Disruptie het nieuwe toverwoord
(Cartoon: Stef Ringoot)

Zet in op de menskant, dan komt het disruptief best wel in orde!

Disruptive lijkt wel het nieuwe toverwoord. Iedereen heeft het er over. Iedereen weet ook zo’n beetje waar hij of zij het dan over heeft. Zo lijkt het althans! Iedereen kent ze wel, die disruptieve organisaties. Uber (grootste taxibedrijf zonder taxi’s), Airbnb (grootste hotelketen zonder hotels), Coolblue (snelst groeiende retailer met weinig winkels) om nog maar niet te spreken van Facebook dat samen met Alibaba zo maar ook een hele grote bank zou kunnen zijn en wat doen onze banken dan als het beheren/verstrekken van geld geen toegevoegde waarde meer heeft.

De reactie op disruptie

En dan wordt het opeens toch wat stiller bij de argeloze en iets minder goed geïnformeerde luisteraar. Lijkt de disruptie dan toch verder weg dan wij dachten? Want waar zien wij dan precies de disruptie terug in ons dagelijkse leven? De grote klap blijft uit en daar gedragen wij ons ook naar. Veel organisaties gaan gewoon lekker door waar zij mee bezig waren en zijn niet actief bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden. En maatschappelijk, dat is geen geheim, wordt de hunkering naar vroeger (en dus geen verandering) weliswaar niet dominant maar dan toch wel een steeds krachtiger geluid. En dat zie je ook terug in onze reactie op misschien wel de grootste disruptie die zich sluipend in ons dagelijkse leven voltrekt. De verandering van het klimaat. Daar kan je allerlei vraagtekens bij zetten maar de wetenschappelijke bewijsvoering lijkt toch steeds sterker in de richting te wijzen van een verandering waar wij als mensen mede verantwoordelijk voor zijn.

“De wet van Moore”

Disruptie is dus iets dat zich als het ware sluipend aan ons openbaart en zo lang mogelijk door ons wordt genegeerd. En dat is eigenlijk best wel gek omdat het behoorlijk voorspelbaar is waar het naar toe gaat. Zonder enige twijfel is namelijk technologie de grootste driver achter alle maatschappelijke en economische veranderingen. For better and for worse. En een eigenschap van technologische ontwikkeling is dat deze exponentieel is. Volgens “de Wet van Moore” wordt technologie iedere twee jaar 2x zo krachtig. Daarmee groeien wij in hoog tempo naar een wereld waarin bijvoorbeeld robotics & artificial intelligence een steeds dominantere plek krijgen in hoe wij leven en ons organiseren.

Get digitalized, stay human

Voordat u daar Terminator-visioenen bij krijgt raden wij u aan om eens kennis te maken met Christiaan Kromme. Hij voorziet met de nodige disrupties een wereld waarin de technologische ontwikkeling ons in staat zal stellen om oplossingen voor toekomstige problemen te vinden én tegelijkertijd ook betere mensen te worden. “Get digitalized, stay human” is zijn devies (en de titel van zijn boek). Wij zitten nu precies op zo’n punt dat het voor iedereen een beetje onduidelijk is waar het naar toe gaat. Waar wij als mensen aan het maximum zitten van wat wij technologisch kunnen bevatten en verdragen. We zitten een beetje klem. Het is chaos. Maar over die chaos heen is het echt wel mogelijk om te zien wat deze ontwikkelingen voor ons en onze organisaties kunnen betekenen. En als het echt waar is dat technologie ons uiteindelijk in staat zal stellen om meer mens te zijn, en te doen waar wij goed in zijn, dan valt er veel voor te zeggen dat organisaties juist inzetten op de menskant van verandering en disruptie. Dan snijdt het mes aan twee kanten.

(Cartoon: Stef Ringoot)

Terug naar het nieuws overzicht