Veranderingen in allerlei sectoren

Als een nieuwe technologie betaalbaarder en gebruiksvriendelijker wordt, zie je dat allerlei sectoren in het bedrijfsleven hiervan profiteren. Een voorbeeld hiervan is de Big Data-revolutie die nu gaande is. Wat zijn de gevolgen van deze revolutie voor allerlei sectoren zoals Transport & Logistiek, Energie, Productie, Financiële en Zakelijke Dienstverlening? Wat bereiken we met het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden gegevens?

Per sector volgt een beknopt overzicht waartoe Big Data kan leiden.

Big Data in de gezondheidszorg

Big Data

Big Data in de gezondheidszorg heeft een grote verandering teweeggebracht in de manier waarop we diagnoses stellen en patiënten behandelen. Kwaliteit van leven verbetert en sterftecijfers dalen. Het is nu zaak om zoveel mogelijk te weten te komen over een patiënt – al vanaf jonge leeftijd. Dan is het mogelijk om eventuele ernstige ziektes al in een vroeg stadium te signaleren. En is de behandeling vaak eenvoudiger en minder duur.

Een voorbeeld van Big Data in de gezondheidszorg is een afdeling in een ziekenhuis voor te vroeg geboren kinderen waar de hartslag en de ademhaling van de patiëntjes goed in de gaten gehouden wordt. Dankzij deze gegevens en de speciaal ontwikkelde algoritmes worden infecties soms al 24 uur van te voren voorspeld. Dus lang voordat er andere lichamelijke symptomen te zien zijn.

Big Data in de detailhandel

De manier waarop we producten kopen en verkopen maakt een enorme ontwikkeling door. Of het nu om online of offline winkelen gaat, die bedrijven in de detailhandel die een Big Data-strategie hebben, plukken hier nu de vruchten New_FRS_Image_Retail_Marketingvan. Ze begrijpen hun klanten beter, bieden hen precies die producten aan die bij hen passen, en verleiden hen zo om geld uit te geven.

Inmiddels worden Big Data-analyses toegepast bij alle facetten van detailhandel. Bijvoorbeeld om te voorspellen welke producten populair worden dankzij het bijhouden van trends, om te voorspellen waar de vraag voor die producten vandaan zal komen, om de juiste prijs te bepalen ten opzichte van de concurrentie, om klanten te vinden én te binden die belangstelling hebben voor bepaalde producten, om te bepalen hoe die klanten het best benaderd kunnen worden zodat ze ook echt iets gaan kopen, en ten slotte om te bepalen wat zij in de toekomst willen kopen.

Big Data in de productie

Big Data speelt ook een belangrijke rol in moderne productieprocessen. Fabrieken veranderen dankzij nieuwe uitvindingen in de robotica en steeds verdergaande automatisering. Een goed voorbeeld is Adidas, een bedrijf dat veel investeert in automatisering van de productie.

Zelfs bij traditionele productieprocessen speelt Big Data een steeds belangrijkere rol. Door sensoren in machines te plaatsen, verzamelen producenten waardevolle informatie over de levensduur en de werking ervan. Overigens worden sensoren in allerlei producten geplaatst, variërend van straalmotoren tot yogamatten, zodat de producent gegevens kan verzamelen over hoe producten worden gebruikt en hoe lang ze meegaan.

Big Data in de financiële dienstverlening

Big DataDe toepassingen van Big Data gaan veel verder dan alleen het verhandelen van aandelen op de beurs en het ‘grote geld’. Een bedrijf zoals American Express kan nu bijvoorbeeld verdachte transacties met creditcards meteen opmerken en daardoor ernstige fraude voorkomen. Bovendien analyseert het bedrijf trends die nuttig zijn voor allerlei andere bedrijven.

Verzekeraars benutten Big Data al om de hoogte van verzekeringspremies nauwkeuriger en rechtvaardiger te bepalen. Ook weten ze sneller of schadeclaims wel bona fide zijn en is hun marketing doelgerichter. Bedrijven zoals Progressive en Aviva gaan nog een stap verder bij het verzamelen van gegevens: ze geven korting aan bestuurders die toestemming geven om hen tijdens het rijden te volgen met behulp van apps op hun mobiele telefoon en ingebouwde apparatuur in hun voertuig zodat deze verzekeraars kunnen zien of iemand wel echt zo veilig rijdt als hij zegt.

Big Data in het onderwijs

big-data-educationSteeds meer gegevens worden verzameld over hoe we precies leren, en dankzij Big Data kunnen onderwijsinstellingen de meest geschikte manier van les geven inzetten. Ook zien ze wanneer leerlingen misschien niet optimaal leren. De manier waarop onderwijs wordt vormgegeven verandert ingrijpend.

Een Amerikaanse school in Wisconsin, bijvoorbeeld, gebruikt Big Data voor allerlei doeleinden. Van schonere klaslokalen tot de efficiëntere routes voor schoolbussen.  Tegenwoordig vindt natuurlijk lang niet al het onderwijs alleen in klaslokalen plaats. Het sterk stijgende aanbod van e-learning programma’s levert een rijkdom aan nieuwe inzichten op over hoe mensen leren. Dit leidt tot een grote vooruitgang in gepersonaliseerd, adaptief leren.

Big Data in logistiek en transport

Big Data

Digitale camera’s in magazijnen geven de voorraden door zodat ze kunnen worden aangevuld waar nodig. Voorspellen gaat nog een stap verder. Dankzij slimme algoritmes kunnen de gegevens – die door diezelfde camera’s worden verzameld – voorspellen wanneer een voorraad aangevuld zal moeten worden. In de nabije toekomst zullen complete distributiecentra vrijwel volledig geautomatiseerd zijn, met heel weinig personeel.

In de transportwereld verzamelen en analyseren bedrijven telematicagegevens van hun voertuigen om zo het rijgedrag van hun chauffeurs te verbeteren, transportroutes én het onderhoud van voertuigen te optimaliseren.

Big Data in de landbouw

Zelfs zeer behoudende sectoren omarmen Big Data. Neem bijvoorbeeld de Amerikaanse producent van landbouwvoertuigen John Deere. Die heeft enthousiast een aantal Big Data-diensten gelanceerd waarbij boeren profiteren van allerlei gegevens die verzameld worden bij duizenden gebruikers. Met het online portal Myjohndeere.com kunnen boeren gegevens inzien, niet alleen van zichzelf maar ook van allerlei gebruikers over de hele wereld, verzameld met behulp van sensoren in landbouwvoertuigen terwijl ze op het land werken.

Big Data in de energiesector

big-data-energie-toekomstHet wordt steeds duurder om olie en gas te winnen. En de roerige internationale politiek maakt het nog lastiger om nieuwe energiebronnen te vinden en aan te boren. De energiesector zet nu Big Data in om oplossingen te vinden. Shell werkt bijvoorbeeld aan een datagestuurd olieveld om de kosten van het boren naar olie zoveel mogelijk te beperken.

En op kleinere schaal, maar niet minder belangrijk, veranderen Big Data en het Internet of Things (IoT) hoe we energie gebruiken in huishoudens. We zien de opkomst van smart homes waar technologie zoals Google’s Nest Thermostaat meer wooncomfort biedt en energieverspilling in huis zoveel mogelijk tegengaat.

Big Data in de publieke sector

Lokale overheden doen pilots met Big Data om smart cities te creëren. De combinatie van het verzamelen en analyseren van gegevens en het Internet of Things (IoT) zorgt ervoor dat diensten en voorzieningen in de publieke sector efficiënter worden.

De Britse stad Milton Keynes werkt al met slimme technologie om publieke diensten te verbeteren. Er zijn bijvoorbeeld sensoren geplaatst in afvalcontainers in 80 wijken om de route van vuilniswagens te stroomlijnen. De wagens rijden eerst langs de volste containers en slaan de bijna lege containers over. Overigens wordt al het afval zoveel mogelijk gerecycled.

Big Data in de horeca

Hotels en restaurants analyseren Big Data om hun klanten zo tevreden mogelijk te houden. Een voorbeeld is het bepalen van de optimale hotelkamerprijs. Door het bijhouden van pieken en dalen in de vraag gedurende het hele jaar en andere factoren zoals het weer en lokale evenementen hebben hotels invloed op het aantal (en het soort) gasten dat bij hen zal inchecken.

Bedrijven in de horeca ervaren ook nieuwe concurrentie. Van bedrijven die gebruik maken van Big Data zoals Airbnb, dat reizigers helpt om overal ter wereld unieke accommodaties te vinden.

Big Data en zakelijke dienstverlening

big-data-robotAls je de verhalen hoort en leest in het nieuws over robots en algoritmes die het werk van mensen zullen overnemen, dan denken we meteen aan fabrieksarbeiders en taxichauffeurs. Maar zelfs hoog opgeleide professionals, zoals accountants, juristen en architecten zien grote veranderingen in hun werk dankzij doorbraken in Big Data-analyses, machine learning, robotica en kunstmatige intelligentie.

In de accountancy kan software bijvoorbeeld transacties automatisch importeren, digitale bonnen en facturen bijhouden, salarisadministratie automatiseren en belasting bijhouden. En zelfs werk dat ingewikkelder is zoals audits, compliance en het analyseren van trends kan tegenwoordig door computers gedaan worden.

Big Data in de sport

Big DataDe meeste topsporten hebben Big Data ook omarmd. In de eredivisie van het Brits voetbal volgen camera’s in stadions iedere speler nauwlettend en houden maar liefst 25 gegevens per seconde per speler bij! Spelers in de Amerikaanse National Football League (NFL) hebben sensoren in hun schoudervullingen om hun eigen prestaties te analyseren, en Britse roeiers konden Olympisch goud winnen dankzij Big Data-analyses. In de golfsport ontdekte men dankzij Big Data zelfs het geheim van de perfecte swing.

Er is tegenwoordig bijna geen sport te bedenken die Big Data niet omarmd heeft. Veel topsporters worden zelfs gevolgd als ze niet aan het sporten zijn. Ze maken gebruik van slimme technologie om hun voeding en slaappatroon bij te houden. En zelfs social media-gesprekken worden gevolgd om het emotioneel welzijn van de topsporters in de gaten te houden.

Een nieuwe sector

Gegevens worden steeds meer een bedrijfsmiddel op zich. Er zijn succesvolle bedrijven die puur bestaan uit een platform dat gevuld wordt met gegevens. Apple zet gegevens in bij al zijn bedrijfsprocessen. En het schijnt dat Google meer weet over ons dan onze huisgenoten – kennis die gebruikt wordt om allerlei maatwerkdiensten en informatie aan te bieden. En om andere bedrijven te helpen bij het succesvol werven van klanten.

Big Data vormt ook de basis voor de nieuwe deeleconomie. Bedrijven zoals Uber hebben een nieuwe manier gevonden om gegevens effectief in te zetten zodat consumenten over producten en diensten kunnen beschikken waar en wanneer ze maar willen.

Tot slot

Het mag duidelijk zijn dat we het stadium allang gepasseerd zijn waarin bedrijven zich afvroegen of ze zich zorgen moesten maken over Big Data. Zoals de voorbeelden in dit artikel laten zien, is er een Big Data-revolutie gaande in vrijwel iedere sector. En de bedrijven met een heldere Big Data-strategie zijn succesvolle marktleiders in hun sector.

Bron: Frankwatching

Auteur: Bernard Marr

Terug naar het nieuws overzicht